I Bollerup hela dagen.....

142967-173

Idag har vi varit på apporterings träning i Bolllerup med Spaderdamens kennel & instruktören Lotta från kennel Flaps. Det har varit en heldag full med övninga & tips. Morgonen började med diverse stadga övningar som var väldigt nyttiga & varierande. Henke skötte sej alldeles utmärkt!! Sedan fortsatte vi med olika markeringsövningar fram till lunch pausen.

Eftermiddagen ägnades åt dirigerings övningar & en sökövning. Även här gick det bra och jag har fått ett kvitto på var vi står i denna träningen. Dagen avslutades med en markeringsövning på vatten. Men här tog Henke slut.....

Han är ju inte jätte förtjust i vatten & det visade han idag ;-)  Han ville sååå gärna hämta apporten på vattnet, men han vågade inte "slänga" sig ut. men efter en heldag med massor med träning så var han nog oxå ganska trött och vi valde att inte pressa ut honom. Så nu ska vi ta hjälp av Oscar som "drag-häst" och träna mer vatten!

Men jag är jättenöjd med honom i dagens arbete..... han har varit tyst, lugn, följsam & lyhörd. Och det är en bra början på resan mot nybörjar provet.....
Tyvärr så hanns det inte med någon direkt fotografering idag, jag hade fullt upp med att lyssa på allt nyttigt som sa´s. Men en bild tog jag iaf =)


MIDSOMMAR

Hade inte tänkt att träna med Henke idag, men jag fick ett telefonsamtal från min "fasan-leverantör" i morses att det fanns en fågel att hämta OMGÅENDE!  ;-)    Så idag har det blivit lite spontan apporterings träning i trädgården med kastare & allt.  =)  Det märsk tydligt att Henke inte tränat med vilt så mycket & han är lite tveksam i början men efter att jag använt goda råd från Bittan så gick det jättebra. Både med upptagen & avlämningarna. Nu stoppas "pippin" i frysen  över helgen iaf!!   Här kommer bildbevis som leverantören efterfrågat!! Tack!!

142967-170

142967-171

142967-172

Vi önskar alla en trevlig midsommar!

Uppdatering......

Det var riktigt längesedan som jag satt och uppdaterade bloggen, men det känns inte som om det hänt så mycket sedan sist. =)  Jag har börjat min semester & det är väldigt skönt vill jag lova.....

Sedan sist har träningen fortsatt som vanlig, massor med skick till ruta, fjärr dirigering & inkallande med ställande.
I fredags fick vi "fin-besök" när Karin & Diesel kom ner från Stockholm. Tack goa, gulliga Karin för en mysig helg!! & Tack Freddan för att jag fick låna din flock! ;-)  (nästa gång får du hänga med)
Lördagen tillbringade vi i Rinkaby & lydnads SM. I regn & rusk satt vi och tittade på alla otroliga ekipage & våra tummar höll vi för Lotta & Puma som gjorde ett fantastiskt jobb som tyvärr inte räckte hela vägen till final, men dom kommer igen nästa år med nya tag. (Puma är ju bara 2 år)

Söndagen blev det trimm-dag i Genarp!! Både jag och Malin fick hjälp att snygga till gossarna med Karin´s expert hjälp & tro det eller ej, men Oscar fick fram en hals under all pälsen ;-) Kvällen bjöd på en dopp i Tvedöra tillsammans med Malin, Oscar & MADOFI. Resterande timmar vi tillbringat tillsammans har vi tränat små korta pass i trädgården & suttit i varsin stol på gården och bara "varit", pratat hund, valpar och andra viktiga saker! Himla Gött!! =)
 Måndagen avslutade vi med att träna hos Heinz utan Heinz, med Susanne istället. En jättebra träning med massor av klicker tips.

Här kommer en blandad kompott av bilder från de senste dagarna.......

142967-162
                                              
142967-165





142967-164

142967-168


142967-167

142967-166

142967-161

142967-169

Tack igen Karin för en underbar helg tillsammans med dej & din underbara Diesel!!




Tävling i Lomma

142967-155

Idag har vi gjort "riktig" premiär start i Lomma. man kan säga att det gick inte riktigt som jag tänkt mej =( Slut summan blev 125p & ett tredje pris. Henke var väldigt okoncentrerad (så gissa hur jag kände mej efter jag gick av planen) Efter en av-argnings runda så kändes det ändå bättre, det är ju mitt kvitto på att vi inte är färdiga. Jag är glad att jag anmälde mej till fortsättnings kursen under sommaren. Vi var ett helt gäng som har tränat ihop under våren som startade idag & vi vill gratta Malin & Doggy till sitt första 1:a pris i Lk 1, Stina & Toss som idag tog hem sitt LP1. Grattis, Grattis! Linda & Delphi va sååå nära men snubblade på målinjen.

Efter en låång & VARM fm på Lomma BK så tog vi en runda på stranden innan vi körde hem & nu vill jag lova att det var fart på Henke ;-) Ikväll åker vi på avslutning & grill i Skurup. På måndag startar den nya kursen...... fram tills dess ska vi INTE träna lydnad =)

Här kommer några bilder på bad monstren....... Henke, Spike, Delphi, Tuva & Doggy!
142967-158

142967-157

142967-156

image159

Helgen som gått......

142967-150

Jag har haft lite strul med bloggen så här kommer en helg sammanfattning:

I lördags var det dags för inofficiell tävling hos HM med domare Carina Larsson Barthel. Det blev inte några jättebra poäng denna omgången heller men det gick bättre än för 2 veckor sedan. Det var bara rutan som nollades annars så kändes det ok. Det som var roligast var att Carina som även så oss förra säsongen tyckte att det var stor skillnad på oss som ekipage. Carina gav oxå ordentlig "feedback" på det som hon hade dömt & förklarade varför hon dömt som hon gjorde, vilket var jättebra!
image154



Söndagen var i det stora hela en riktigt slappe dag! =)  (Filles favorit dag) Två korta träningspass i trädgården blev det i träningsväg. På kvällen åkte vi tillsammans med Malin & Oscar till Tvedöra för en bad-promenad. En härlig avslutning på helgen!
 
142967-152

142967-151

Ikväll ska jag träna hos Heinz. En sista träning för att sedan bestämma om det blir start på onsdag eller inte.......