"belönings-pinne"

142967-68
Igår kom paketet från Jami som vi väntat på...... spår sele och belönings-pinne.  Denna belönings hjälpen var ett tips från Camilla för att enkelt kunna belöna bakom hunden.
Så det var ju bara att ge sig ut i trädgården och testa ;-) Tipset var att jag skulle använda den i bl.a fjärren för att flytta belöningen/ förväntan bakåt eftersom att han haft så stor förväntan på belöning framåt så han nästan reser sig när jag är på väg tbx.
Han tyckte iaf att denna pinna var otroligt intressant när vi testade den igår så det är ju bara att packa den i ryggan för kommande träningar.
Spår-selen ska vi testa på söndag.......

142967-67
I tisdag var vi i Burlöv och tränade för första gången på länge....... Henke var helt "flattig"och studsig. Jag tror att han hade vårkänslor. Han gick mer på tvären än framåt så jag valde att inte träna fotgående denna gången eftersom jag kända att mitt tålamod inte riktigt räckte till denna kvällen (så är det ju ibland)
Valde istället att träna hållande av apport som jag tycker blivit riktigt bra. Nu griper apporten ordentligt och håller den tills ett -TACK kommando. En bra början & ett måste inför starten i LK1 ;-)

Spår premiär


142967-66

Idag har vi varit i Fulltofta och tränat viltspår. Det var första gången med hund på kursen. Vi la ett rakt spår på c:a 100 meter som fick ligga i ungefär 1 timme. Under tiden som vi väntade var det fika och "hund snack" alltid lika trevligt ;-)

Henke startade lite trevande och var osäker på vad han skulle spåra efter dom första metrarna. Han var oxå väldigt lätt störd och när det knakade i någonting så tappade han koncentrationen. Detta är ju inte så konstigt eftersom att allting va nytt och han har faktiskt inte varit i skogen på väldigt länge.
Efter c:a 20m så ramlade poletten ner och han spårade lungt och fint hela vägen fram till klöven. Han vågade inte ta den först utan tittade på klöven, på mej, på klöven, på mej. -Är den verkligen min, mamma? :-) När jag visade honom framåt så plockade han upp den och "berättade" stolt för mej och Ingvar vad han hade hittat för skatt. Sedan bar han den högt hela vägen till bilen.
En riktigt bra start på spår karriären......

Fångad av en stormvind.....

                                          F?ngad av en stormvind.....                                                         

kan man lugnt säga att man blivit utomhus idag! Gisses vilket blås väder det varit idag.
"Doggy-Malin" & jag bestämde oss för att köra & träna en stund. Vi styrde bilen mot Veberöds Bk, men väl framme upptäckte vi att där var full aktivitet och lydnads tävling så vi bestämde oss för att köra till Kenneth & Katarina i Harlösa istället. Efter en snabbfika så gav vi oss ut i vinden och satte igång......

Dagens träning innehöll lingörighet, fritt följ och hållande av apport. Och självklart lite torr-träning! Henke hade lite myror i brallan idag men jag är ändå nöjd.
Anledningen till att vi tränar hållande av apport är att jag ska anmäla mig till FRK Västra´s Flatshow eftersom att den går av stapeln när jag & Karin är hos Bittan. Och jag ska ju inte vara sämre än Karin så jag anmäler oxå till 3 grenar, WT, utställning och lydnad ;-) och tills dess så är vi inte färdiga för 2:an så då får det bli 1:an istället.
 Kanske blir det Lp1 Flatterhaft Mr.Perfect ändå........ ;-)

                                     142967-64

Vänster, vänster, vänster

142967-61142967-62
Ja idag har vi "bara" tränat hemma på gräsmattan & efter gårdagens träningsdag så var det solklart vad vi skulle göra........ vänster, vänster, vänster.
 Ett av Camillas tips igår var att jag skulle torr gå för att hitta den bra känsla för mej i svängarna och det hjäper! När jag sedan hämtade upp Henke så hade jag bra koll på båda mina fötter och blicken ;-)
Henke var följsam och väster svängarna fungerade bra så det är bara att jobba vidare.

Bilderna är ifrån gårdagens träning

Träning med Anthriscus

image58image59

Idag har vi haft en tränings dag i Lomma för Camilla tillsammans med Margareta och Anthriscus. 
Lydnads träningen fokuserade vi på fria följet..... HUR SVÅRT SKA DET VA ATT SVÄNGA VÄNSTER? ;-)
Kontakten fungerar riktigt bra, ibland tappar han positionen lite men dessa svängar.....
Det jag tar med mig från dagens träning ar att jag måste bli bättre på att koncentrera mig på Henke och inget annat + att "torr gå" för att få rätt på mina fötter i svängarna.
Som det syns på bilden så har det varit full fräs på Henke idag :-)

Eftermiddagen har jag tillbringat hos Heinz och tittat på Malin & Oscar som har haft privat träning med ledarskaps övningar. 

Imorgon blir det vänster-träning i trädgården...... På torsdag ska vi till Skivarp igen, det är så kul att träningen kommit igång.


Fynd på Malmö Int.



image57
Idag har jag varit på Mässan & Malmö Int. Frida och jag gav oss iväg tidigt för att slippa dom värsta köerna. Det var inte så många flattar anmälda i dag men ändå många vackra hundar att titta på. Frida och Frasse vann öppenklassen och det var ju x-tra roligt, men det höll inte hela vägen till certet som vi höll tummarna för. 
En större shopping runda hann vi naturligtvis oxå med och mitt största fynd för dagen var ännu ett "Nina Ottosson spel" och denna gången DOG SMART.

Detta spelet går ut på att lyfta klossarna med munnen för att förhoppningsvis hitta en go´bit. Lite lättare än DOG BOXEN och Henke fattade galoppen snabbt.

Mitt andra fynd var en ny spår-lina och det passar ju jättebra inför starten på viltspårs kursen imorgon. Henkes största fynd för dagen var att han hittade det goa tuggbenet som Frasse glömde kvar ;-)


Torsdags träning

142967-54
I går så var vi i Skivarp och tränade hos Heinz. Det var öppen träning "alla hjäper alla". Vi började med plats liggning som gick så där..... Henke tyckte att gruset i ridhuset var väldigt intressant och snusade till och från. Vi tränade linförighet och vänster svängar och det kändes helt ok. Efter att jag råkat trampa till honom på tassen så blev han mer alert och höll både position och kontakten bättre, men det är fortfarande mycket kvar att träna för att det ska bli en 10:a på fria följet. Och det är ju målet när det blir dags för tävlings start......

Ikväll kommer Frida & Frasse inför utställningen imorgon så det lär bli en hel del "flatte-prat"  & kanske lite trimmning så jag får väl hyra en film till resten av familjen ;-)

Passivitets träning i Skivarp

                                  142967-52     
                                  MIN HENKE

Idag har vi varit i Skivarp och hos Heinz. Vi passade på att åka med Malin & Oscar på deras allmänlydnadskurs. Vi höll oss i bakgrunden och tränade passivitet & kontakt. Det var ju ett tag sedan Henke tränade bland många andra hundar och jag har varit orolig för att han skulle börja pipa eftersom han har varit så "laddad". Men det gick alldeles strålande, inte ett knyst sa han utan kunde lägga sig mer och slappna av.

I veckan som kommer har vi en del träning inbokat. På tisdag blir det lydnad tillsammans med "Anthriscus Margaretha" i Lomma och vi fick erbjudande att träna hos Heinz på torsdag, och det tackar man ju inte nej till. :-)

Som grädde på moset fick  jag ett mail om att vi kommit med på FRK´s viltspårs kurs. (leta efter äckliga skankar i skogen vill väl alla göra) Det kommer att ligga på söndagar, vilket passar alldeles utmärkt. Då krockar det inte med lydnads träningen.

Idag skickar vi en x-tra stor kram till Karin som bara var fjuttig poäng från att knipa sitt LP1. Attans rabarber, dom är så väl värda det...... 

Fina "flattar" på promenad

142967-49
Idag har vi haft kompisar på besök. Malin och Oscar kom för att ta en promenad och för att barnen skulle få springa av sig. Det blev en promenad runt i Genarp med ett stopp på lekan.

142967-50
Det var ett utmärkt tillfälle att träna lite passivitets träning...... Henke har ju haft svårt att hålla sig i skinnet sista tiden ;-) vilket inte är svårt att förstå.
 Gossarna skötte sig alldeles utmärkt. Vi avslutade med en fika, eftersom att jag som hade bakat kanelbullar på fm. Flitigt va? Mumms! ;-)

142967-51
Väl hemma väntade Henrik med Rheia som han var hundvakt åt. Denna "lilla" mastiff tik på 6 månader tyckte inte att Henke var nått vidare...... utan faktiskt ganska läskig.

Trädgårds träning

142967-48
Idag har vi tränat lite av det "gamla" vanliga hemma på gräsmattan. Huset är nämligen fullt med ungar eftersom barnen hade med sig kompisar hem, så det gick inte att ta sig iväg.
SITT-LIGG i fjärren fortsätter att fungera riktigt bra,  läggande & ställande under gång är helt OK så vi har kanske inte tappat så mycket som jag var rädd för under denna perioden. Vilat oss i form helt enkelt! ;-)
Tävlings kursen närmar sig och det ska bli riktigt roligt att komma igång igen. 

Efter avslutat tränings pass så fick jag roa mej lite med kameran. Min tanke var att försöka fånga Henkes snabba läggande på bild. Det är inte lätt vill jag lova och detta är det bästa resultatet.


Träning med Kenneth på DOGPRO

142967-47
Idag tog vi en tur till Kenneth och DOGPRO. Meningen var att Kenneth skulle tävla i rally-lydnad imorgon och att vi skulle "trimma" King lite idag.
Men se Kenneth som ibland har lite för många "hundar" att tänka på ;-) hade sett fel på datumet och tävlingen gick av stapeln idag så det blev inte mycket med det.
Istället blev det ett litet träningspass på åkern.

 Henke var laddad till tusen....... 
Han verkligen sög sig fast med kontakten men hade svårt att hålla positionen och tyckte att jag gick alldeles för sakta. Sen tränade vi fjärren inför 2:an och det gick super, han bytte position snabbt, säkert och utan att flytta sig en cm. Jätte roligt! Nu gäller det bara att bibehålla denna enorma arbetsglädje och vilja under resten av säsongen. Resten av passet blev det passivitets träning.

Avslutningvis tog jag och Kenneth en tur med två pensionatets gäster i skogen.

En trött Henke sover vid mina fötter, det va ju längesedan han var på sådana "äventyr"

Vi ska på tränings tripp



Jiiipppiiii!!!
Vi har bokat en tränings resa!  Jag och Diesel Karin ska åka till Vedum för att träna i dagarna 4....... och närmare bestämt till Bittan http://www.bez-amis.se/ och Lotta http://www.friden.de/ 
Det blir fullspäckade dagar med working test, inoficiell utställning, jakt träning, lydnads träning och "studie besök" på officiellt jakt prov. 
Kan det bli bättre? :-)
Det känns så himla roligt att ha någonting att se fram emot efter denna "tradiga" vintern.
Vad kan man säga mer än TACK för att vi får göra en sådan tränings tripp!! ;-)

Idag har vi haft bandage byte och för första gången så är såret helt torrt och det syns att huden börjar bli tåligare. Så nu är det inte nödvändigt att åkta till Dalby för täta kontroller utan vi kan byta och hålla på hemma.