Långt mellan uppisarna....

Usch va slarvig jag varit med uppdateringar......

Henke åkte på en ny omgång med "hot-spots" och har vilat sedan vi tävlade i Åstorp den 19/8. Den tävlingen gick inte speiellt bra utan vi nollade både rutan & fjärren. Han var inte alls i form, så det var befogat med en liten paus.

I lördags var vi på Bosjökloster & jakt-fiske mässan. Tillsammans med Sara & Salsa så bemannade vi FRK´s monter. När vi ändå var där så passade vi på att starta i apporterings tävlingen som SSRK anordnade, 6 blandade föremål skulle hämtas in på kortast tid. Henke visade sig från sin allra bästa sida och vann med snabbast tid på lördagen! =) "Mammas" allra finaste, svartaste, goaste gosse!!!

I måndags tränade jag & "Oscar-Malin" för Susanne som oxå är instruktör hos Heinz & Näsbyhill. Hon är jätte duktig på klicker-träning och vi fick massor med nya bra tips.... så nu mera tränar vi inkallning med ställande, och använder oss av en halkmatta till badkaret & en kampleksak =) Jag fick även jättebra tips på hur jag ska utveckla träningen med rutan & hur jag ska träna upp en bättre stadga i "stå".

Igår var det dags för träning igen men då tillsammans med Stina & Toss hos Heinz. Här la vi ner mest krut på vittrings apporteringen, hopp/apport, sättande under gång & vi "nosade" lite på 3:ans fjärrdirigering. Så utan att överdriva har vi en hel del att träna på till nästa gång! det märktes att lite vila hade gjort Henke gott för igår var det vanliga glada, pigga Henke med till och med lite x-tra energi.... Det var riktigt roligt att träna igår!! Inte heller har det varit någon större aktivitet med kameran, men jag hittade en gammal bild som jag tycker är underbar på Henke & Oscar....

142967-146

Och nu till lite ny puppie-info....
Temat på kullen är Eight & vår kille ska heta Flatterhaft Eight Easy Steps. Vi har nästan bestämt oss för ett "vardagsnamn", men vi diskuterar fortfarande..... Jag pratade med Anneli i veckan & alla valparna som imorgon är 2 veckor mår bra. Vi får hålla oss till 22/9 för då ska vi upp för att hälsa på. Här är dom senaste bildena som jag "lånat" från Annelis sida. Åååå va sugna vi är......

142967-234

142967-235

Lite av varje & en utmaning.....

Denna veckan ligger vi lite på "lat-sidan" när det gäller träningen, det blir mest små övningar i trädgården. Det nya momentent som vi börjat träna är vittrings-apportering. Så mitt nya kvällsnöje är att koka använda appoter =)  Tankarna kring hur detta moment ska läras in är många precis som telefonsamtalen till  Karin som oxå har satt igång med denna träning. Det gäller väl bara att hitta den varianten som passar oss & försöka att inte tänka för långt fram eller vara orolig för att göra "fel".  Men en sak är säkert..... det kommer att ta tid! (& det är ju OK)

Nu är hela familjen tbx i vardagen med skola, dagis, fritids & jobb. Ida är mest förväntansfull eftersom hon faktiskt  börjar i skolan (F-klassen) på måndag!! Åå vips så hade man inga dagis barn längre =)

För övrigt så pratas det mycket valp här hemma från alla håll & hela familjen är lika förväntansfulla, det ska på ren svenska bli SKIT ROLIGT!!! Den 22 september kommer vi att åka till Flathult & Anneli för att titta, klämma, känna, lukta & njuta av dom underbara valparna som då är ungefär 5 veckor. Namn förslagen har varit många, men nu har vi ett par som ligger i topp, mer info om det kommer lite senare ;-) Vi väntar även på det "riktiga" namnet.... Här är dom senaste bilderna på valparna 4 dagar gamla.

142967-232

142967-233
Blir man inte sugen så säg.... men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!!

Som avslutning så har vi blivit utmanade av Tina & Azzar  Tina är min mosters mans syster & hennes hoffe Azzar.
Utmaningen går ut på följande... man väljer ut 4 bloggare & motiverar varför just dom e´ens favortit-bloggare. Dessa ska sedan välja ut 4 nya bloggare osv.... Så här är mina

1. Karin & Diesel
Karin är min "siamesiska" tvilling & Diesel är Henkes polare! Vi hade aldrig träffats om det inte vore för Anneli Karlsson & kennel Flatterhaft. Det är roligt att läsa hennes blogg eftersom att vi inte ses så ofta även om det i ärlighetens namn pratas en hel del i telefon ;-)

2. Malin & Oscar
Malin & jag är precis lika "flatte-tokiga"!! & nu ska vi ha valp ifrån samma kull, kan det bli bättre? Även Oscar är en av Henkes kompisar. Malins man Jesper tycker vi ska pruta när vi handlar eftersom att vi alltid gillar/köper samma saker, det säger en hel del. För tillfället är tom våra bloggar väldigt lika ;-)

3. MaDoFi
Malin & jag träffades på apell planen i Burlöv när vi gick samma lydnads kurs. Man säger att ens personlighet avspeglas i hunden & det stämmer på pricken med Malin. Hon är lika envis & målmedveten som hennes Parson killar Doggy & Fido när hon  bestämt sig för något så gör hon det! Hon har helt klart dom trevligaste terrierna som jag känner och själv klart även dom kompisar till Henke. Det är oxå tack vare goa, rara Malin som jag har en blogg & en väldigt snygg sådan =) om jag själv får säga....

4. Carola, Kajsa & Ina
Carola är Henkes "gammel-mamma" där han bodde innan. Vi träffades i samband med att vi köpte Henke. Då fick jag en fantastisk hund & en vän för livet! Hon är världs go´ Carola, stöttar, lyssnar, peppar & kommer med lösningar.  Förutom att hon är en jättebra vän så är hon en grym hundförare..... & vår idol!

Ja, detta var 4 av dom bloggar som jag ville utmana.... vi får väl se om någon nappar!


Valpar på Flathult


En upprymd Oscar-Malin ringde i förmiddags på mobilen och skrek -dom har kommit!!! Ååå va härligt.... Detta är en kull efter Flatterhaft Cafe Japan & Flatterhaft After Eight som vi har haft span på under en längre tid.
9 underbara valpar blev det. 6 hanar & 3 tikar, både mamma Åttan & valpar mår bra. Pappa Japan var med vid valpningen som han brukar. ;-) Har inte hunnit få så mycket mer info eftersom att Anneli skulle till Hofors på jakt prov under helgen.

Jag har sedan mitt "flatte-fnatt" började velat ha en brun flatte & detta är en kombination som passar vår familj & behov alldeles utmärkt med trevliga, snygga & meriterade föräldrar. Så någonstans i denna "puppie-högen" ligger vår nya familje medlem =)


142967-230

142967-231

Ikväll är det ännu ett genrep med tränings tävling hos Heinz inför söndagens prov i Åstorp.


Världens bästa Henke! =)

IDAG SATT DEN!!
165,5p & FÖRSTA PRIS I LK II &  TREDJE PLACERING

Jag är såå himla glad att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva..... =) Här är dagens betyg

Platsliggning 10
Fritt följ 8,5
Läggande 10
Inkallande med ställande 7,5
Rutan 10    =)
Apportering 5
Hoppet 7,5
Fjärren 5
Helhet 10

Oxå lite bilder förstås.....

image225

image226
Han e´ inne med det är på håret..... ;-)

image227

image228

Efter att ha varit så duktig är man värd en hamburgare på MC.....
image229


Nu börjar vi sikta mot nya mål & ny klass.....

En x-tra stor kram till Malin, Malin som stöttat, peppat & fotograferat idag.....



Inte alls nöjd =(

Idag har det varit tränings tävlig hos HM. Och med facit i hand så skulle jag kanske avstått från att starta, för jag känner mej inte på långa väga säker inför morgondagen.....

Fria följet gick riktigt bra, sedan kan man väl säga att vi fick en nedåt gående spiral...... Långsamt läggande, många steg på inkallningen, 0:A PÅ RUTAN!! =) han drog mot dom fina apporterna ist, ok appotering, dåligt hopp & som avslut en 0:a på fjärren.....

image224
han tvekar iaf inte i starten mot rutan =)

Nu ska jag/vi ladda om  inför morgondagen & tar nya tag...... med en ny strategi i huvudet!!

Nu har vi tränat.....

Nu är vi hemma igen efter kvällens träning..... & jag är nöjd med vissa moment, inte så nöjd med  andra. Vi körde igenom alla moment.
 Fria följet kändes riktigt bra idag. Jag började med att torr-gå (det var längesedan) innan Henke fick vara med. Han höll positionen fint idag, även i språng & sakta marsch.

Läggande under gång gjorde han som en smäck!

Inkallning med ställande har jag inte tränat så mycket och det märks, för han sätter sig nämligen istället för att stanna stående. Jag tror att det hänger ihop med att vi tränat mycket stopp-signaler på sista tiden. Efter ett par försök så fick vi honom att stanna stående iaf.

I rutan blev det hjärn-släpp! han sprang fram och stannar innan konerna?! =( Jag som har slitit såå..... Andra skicket gick bra, men på tävling har du bara ett skick....

Apporteringen är det nog jag som har störst problem med..... Jag är en alldeles för dålig kastare! Han får dålig fart på tillbakavägen om jag kastat för kort. Upptaget är jättefint och ingången mkt bättre.

Hoppet = nemas problemas

Fjärren, nja.... det är det därmed koncentrationen!!!

Här kommer några bilder från fria följet.....
142967-221
Vanlig marsch

142967-223
Språng marsch

142967-222
sakta marsch (det gäller att hålla rumpan ovanför marken) =)

Trötta killar efter en varm tränings kväll!
142967-220

Ikväll ska vi träna....

142967-219

Efter 7 veckors ledigt med i stort sett bara dåligt väder så blir man ju inte jätteglad att sommarvärmen kommer den dagen som man börjar jobba =(  Barnen & Jimmy njuter iaf.... eftersom att dom har 2 veckors ledighet kvar! Ikväll ska vi HM & träna.... vi laddar inför en helg med tävlig. Tränings tävlingen på lördag blir genrepet inför söndagen. Det är drygt en månad sedan vi startade sist så vi hoppas att det ska gå bättre denna gången.....

På bilden är det Oscar & Henke som har "funnit" varandra denna sommaren!

På återseende....

Årsträffen -07

Nu är vi hemma efter en härlig helg på Flathult! Det är lika bra att jag erkänner att det blev inte mycket fotograferande denna helg.... Här kommer en summering av allt som hänt.

Lördagen startade traditions enligt kl.9 med nationalsång & gammel dansk  "USCH" alldeles för tidigt på morgonen! =)  Sedan drog det igång... Jimmy var snäll & ställde upp som kastare så han traskade ut till sin ruta så jag passade på att kolla in upplägget innan vi gick ut. Eftersom att Jimmy kvackade & kastade hela dagen blev det inga bilder från jakt stigen.

För att sammanfatta allt så kan jag bara säga att Henke va såå duktig!! Vi tog poäng på 6 av 7 rutor och han skötte sig gallant! Vilken hund jag har! Båda söken gick jättefint och han plockade in apporterna snabbt och snyggt utan "olater" trots att andra gjort både det ena & det andra i rutorna. Han löste enkel & dubbel markeringa snabbt.... Dirigeringen måste vi träna mera på... Han gick fint fotgående, va tyst, stadig trots massor med störning, människor, hundar & vissel signaler,  vad mer kan man begära?   ÄLSKADE HENKE!!

På efter middagen var det dax för den prestige fulla STINK tävlingen, stopp & inkallnings säkraste hund. Här ska man stanna hunden på pipa inom ett litet område och sedan kalla in den snabbast vinner. Det kastades en apport precis vid stopp rutan som hunden skickas på, sedan ska hunden stannas i rutan och snabbt kallas in.

142967-214

142967-215

Henke stannade faktiskt på min stopp-signal men lite för sent så han hamnade utanför rutan, sedan kom han snabbt på min inkallnings signal. Duktig kille!
Kvällen bjöd på en riktig fest, med grillning, "dryck" =) och sång! Här har ni min bords herre...

142967-217
Farbror brun "Japan"
Han tröttnade på samtal ämnet efter en stund..... =)
142967-216

Efter iaf några timmars sömn så va det dax för dagens utställning. 16 hanar deltog i öppen klassen, vi blev inte placerade men kritiken var jätte fin & i mina ögon är han perfect!

142967-213

Hane av större modell med goda propotioner, vackra linjer, vackert huvud, vacker hals (Tack Karin för trimmningen)
Väl anlagd skuldra, bra överarm, bra överlinje. Bra lår och starka hasor. Mycket bra pälskvalite, mycket bra benstomme, rör sig bra från sidan, paralellt fram och bak. Bra mentalitet.

Trötta och jätte nöjda körde vi hem för att hämta barnen som varit tillsammans med mormor & morfar. Nu är det natti,natti för imorgon börjar jag jobba efter min semester.....



Mot Flathult....

image212

Idag drar vi till Flathult och årets "årsträff" hos Anneli! Vi ser fram emot en härlig helg med vänner & massor med hundar, det är faktiskt 100 anmälda starter.... På lördag blir det jakt, fest på kvällen och söndagen bjuder på utställning. Det är alltid lika roligt att komma till Anneli & detta året är vi ju x-tra sugna på att träffa 2 speciella hundar.... =)

Trevlig helg alla! Det ska vi ha.... Kameran är laddad så bild-bevis kommer....

image218