Hos Heinz med & utan hund

142967-147

Var tog Henke vägen?  =)
Igår var det som vanligt på onsdagarna & vi begav oss till Heinz för att träna. Vi började med att "torr-gå" hela programmet i 2:an. Väldigt nyttigt vill jag lova & jag vet att jag borde göra detta mer!! Ni ska tro att min osynliga Henke gjorde en 10:a på rutan..... =)  Sedan var det dags att göra samma sak fast med synlig Henke, mycket roligare!!
142967-149

142967-148
Fria följet kändes riktigt bra & halterna var bättre. Det som fortfarande känns osäkert är rutan, fjärren & hoppet. Men det är bara att träna vidare. På lördag är det inofficiell start så det är det vi laddar för närmast.......


Vått & torrt i Tvedöra

142967-143

Idag hängde vi på Malin & Oscar när dom skulle träna med uppfödaren i Tvedöra. Malin var där tidigare & hade lagt ett spår till båda killarna. Efter sedvanligt hundsnack & för Henkes del passivitets träning så var det dags att spåra. Dagens spår var roligt & lite annorlunda =) högt gräs, backe upp & backe ner  (jag var lika trött som hunden vid slutet) Henke jobbade på bra genom hela spåret i lagom takt. Tack Malin för hjälpen! Oscar spårade oxå jättefint idag....... Efter denna ansträngning var det dax för bad! Full fräs mot vattnet på alla 6 flattar som var med & det blev ett riktigt "bad-kalas"

142967-146

142967-144

142967-145



H2O-tema.....

142967-136

Idag har det varit varm & kvavt hela dagen.........(iaf i Genarp) Jag har haft utvecklingsdag på jobbet hela dagen och bara suttit på en stol. Så även om det regnade efter jobbet så packades bilen full med familj & hund för en tur på stranden i Lomma tillsammans med fam. Björklund. Våra gossar Henke & Oscar har ju inte alltid haft ett så kärleksfullt förhållande ;-) utan varit lite muttriga & reserverade mot varandra. Men detta har vi jobbat på & det gav verkligen utdelning idag......
För idag har dom lekt tillsammans

142967-137

142967-138

142967-139

142967-140

Efter denna turen var barnen & hundarna ungefär lika blöta + att det började åska, så den utlovade glassen får vi ta en annan gång tillsammans =) Väl hemma efter detta äventyr & ett middagsbesök på Mc Donald´s så var det behövligt med en dusch för flera familje medlemmar........ men visar bara bilder på en =)
Tack Björklund´s för sällskapet, nästa gång provar vi "min" strand.

142967-141

142967-142

Alla hjälper alla.......

142967-131

Idag har vi tränat alla hjälper alla hos HM. Platsliggningen gick bra förutom ett "snus" men då ficj han sig en känga av Heinz som han förhoppningsvis kommer ihåg. ;-) Sedan låg han fint resten av tiden. Jag tycker att det är bättre att någon annan korrigerar än att jag ska gå fram från mitt lilla gömställe.

Fria följet kändes riktigt bra idag & halterna fungerade bättre, han sätter sig rakare. Men det är bara att fortsätta sikta mot 10:an =)
Vi tränade oxå ett par skick till rutan som idag oxå fungerade bättre än de sista gångerna vi har tränat, både med & utan synlig dragning. Han hade bra fart ut & stod ganska stadigt och väntade på belöningen. Skönt att se att det går framåt......... Imorgon planerar vi för att spåra innan det är dags för agility & möte på BHK.

142967-132

Det kom flera "rutan-blider" på mailen idag. Tack MaDoFi

142967-134

142967-135



Tränings-tävling & hemma bygge

'

REGN, REGN & LITE MER REGN! Så har dagen sett ut idag...... (större delen av den iaf) Tränings tävling stod på programmet idag. Hos HM var vi en liten skara som hade trotsat regnet & laddad inför detta. Så idag var det dax för premiären i LK2. Ja poängen är inget att skryta med utan det blev ett 3:e pris, men ett bra kvitto på att de nya momenten inte är "färdiga". Det roliga var att momenten fria följet & läggande under gång (som han kan) gick jätte bra. Så det är bara att jobba vidare. Nästa tillfälle att köra hela programmet blir den 2:a juni.

Hemma har övriga familjen sysselsatt sig med eget projekt =) Det blev till Fille & Ida´s förtjusning ett släp till vår trädgårds traktor! Dom har hjälpt Jimmy att snickra och premiär turens skratt hördes nog över hela kvarteret! På frågan till Jimmy -vad han skulle ha släpet till? svarade han att det var bra att ha........ & man kan "stor handla" på ICA (över min döda kropp att jag sätter mej på denna till ICA)    =) Så vi får väl se vem som handlar i fortsättningen?


142967-130

142967-129

En lite annorlunda träning

142967-125
                              
                                                                            
142967-126


Träningen igår började med att vi skulle agera domare & döma varandra i LK1. Det var inte jätte enkelt ska jag säga, inte bara för att man inte är insatt så bra i reglerna (som man kanske borde vara) utan för att det är en kort tid som man ska bedömma momentet på. Speciellt om man har en tävlings ledare som "kör på" =) Vi fick inte reda på resultaten utan det får vi nästa vecka. Spännande......

142967-127

142967-128

Sedan kom en övning som jag ALDRIG har gjort innan! För att träna sin hållning, balans & tempo så blev vi dirigerade i fritt följ med en luva på huvudet! Detta var definitivt inte heller lätt, utan ganska obehagligt. Men det blev många skratt...... och något förvirrade hundar. Kvällen avslutades med "fri träning" och gissa vad jag tränade? =)

Nu tränar vi inför en inofficiell start i 2:an till helgen. Tänkte att det är ett bra avstämmnings tillfälle för att se var vi står!

Hos HM igen...... =)


142967-124

Idag har vi varit på tävlings kursen i Skurup hos HM igen.
Med risk för att låta tjatig så har vi tränat rutan & vänster svängar. =) Vi har tränat i 2 grupper  idag & hjälpt varandra med olika moment.  Träningen går hela tiden framåt så nu är det dags att anmäla till premiären i Lk2.
Kursens avslutning kommer att vara i Lomma & deras officiella tävling 6 juni så där blir det första starten om träningen fortsätter i samma riktning.

Avslutningsvis så lägger jag en bild på Henke "in action" på WT i Tångahed.

142967-123



Nya mål, nya moment......

142967-122                                                   142967-122









142967-122                                                     142967-122

Detta är vad vi har tränat idag. RUTAN!  =)

Hemma i trädgården i lugn & ro så har vi satt igång med detta momentet. Jag fick ett bra tips av Lotta förra veckan som jag har testat idag. Jag har haft lite funderingar kring inlärningen av detta momentet men tror att jag har hittat något som passar Henke. Så nu är det bara att "nöta" som gäller!!

Jag har oxå varit en sväng på bhk idag & träffat delar av agility träningsgruppen som jag ska ha de kommande veckorna inför uppvisningen den 9juni. Ett härligt gäng som det ska bli roligt att träna tillsammans med.  Här får Henke bara vara med som åskådare, man kan ju inte vara med på allt! ;-)

FÖDELSEDAG!!

142967-120

-GRATTIS-  HENKE 3 ÅR IDAG!





Tack Malin föf hjälpen =)





TBX HOS HM

Så var det dags igen för träning hos Heinz i Skurup. Som sig bör så började vi  med platsliggning & idag gick jag och gömde mej för första gången. Heinz hade lovat att korrigera Henke om han inte låg, men det behövdes inte utan han låg snällt kvar, men med en något längre hals än vanligt. =)
image118
Hade även sällskap bakom "husvagnen" av Linda som sneglar på Delphi.
image119

Sedan tränade vi "dum-rutan light". Fritt följ runt 4 koner sitt på en sträcka, ligg på en & stå på en + språng marsch på en. Man lämnade hundarna ett par meter för att sedan gå tillbaka. En bra övning tyckte jag. Henke gick bra men det finns ju detaljer att fila på, som positionen, svängarna, halterna. För att inte tala om allt som JAG behöver träna på =) men det är ju det som gör hundträningen rolig. Här är några bild bevis:
142967-113
142967-114

142967-115

142967-116
Den praktiska delen av träningen avslutades med tips, råd & hemläxa till nästa gång.
142967-117
Som avslutning analyserade vi och tittade på det som vi filmade förra gången. Detta är verkligen jättenyttigt & roligt.

Tack snälla för alla grattis hälsningar!! Det värmer........


VILKEN HELG!


Vi har tillbringat en fantastisk helg i Vedum och varit med på FRK Västras Flatshow i Tångahed. Vi (jag & Karin) har bott hos Bittan & Bert som har kennel Bez-Amis (finns bland mina länkar)
TACK FÖR ATT VI FICK KOMMA TILL ER & TACK FÖR ALLA TIPS & TRÄNINGS HJÄLP!!! TACK OXÅ TILL LOTTA FÖR TÄNINGS TIPS!

Men jag får väl börja från början....... Lördagen började med ett WT och jag startade med förutsättningen att Henke & jag inte har tränat någon jakt alls den senaste tiden pga hans skada & att det var min premiär att delta i ett WT. Men han var såå himla duktig!!! Rutorna innehöll 2 st enkel markeringar, en dirigering & ett sök.
142967-104

142967-106

142967-107

142967-108

142967-109

Den första enkel markeringen missade han eftersom att han tittade på skytten när skottet kom och missade att kastaren hivade iväg en markering & jag var inte vaksam nog på var han hade markerat. Den andra markeringen gick jättebra han sprang rätt ut och rakt in med en bra avlämning. =) Dirigeringen var lite svårare eftersom att vi aldrig tränat med dold dummies så jag fick flytta fram några meter för att kunna få honom att gå ut, men då gick det oxå bra.
142967-110

142967-112

142967-111

Söket började bra och han hämtade in två stycken. Sen fortsatte även han med den fula rutinen som vi hade sett att flera andra hundar före honom hade gjort nämligen att kissa i söket =( vilket resulterade i en rasande förare som for ut och vrålade som en galning!! Henke blev låg och det gick inte riktigt att få ut honom igen så jag valde att avbryta. Jag vet att man ska sluta med att hunden kommer in med en dummie men jag kunde inte strunta i att korrigera honom och då blev det som det blev.
142967-113

Han gjorde en alldeles fantastisk insats, men det bästa av allt var att han var tyst hela tiden, lyhörd & höll sig vid min sida hela tiden. Bara den känslan är underbar!!

Söndagen började med utställning. Snälla Kinna oxå en Flatterhaft tjej var urgullig och ställde Henke eftersom att detta inte är min starka sida. Hon gjorde ett fantastiskt jobb och Henke vann öppenklassen med ett HP =) Gissa om jag var stolt!! I bästa hane så stod han sig inte mot alla dom andra snygga killarna, men vad gör det?

Sen var det dags för det som för mej var allra viktigast dessa dagarna nämligen lydnadstävlingen (som var officiell) Efter en lång väntan så var det dags. Eftersom att det var utställning samtidigt så började vi med att köra programmet före platsliggningen. Gissa om jag var nervös?! Dom hade glömt betygsblocket så jag kunde inte snegla på poängen =) Efter Heinz alla tips så försökte jag bara koncentrera mej på Henke och momenten. Det kändes bra redan från början och han utförde alla momenten. Domaren talade om för mej vad jag fick för poäng men jag lyssnade inte. Så när jag var färdig så hade jag ingen aning om hur det hade gått. Först var det en nervös väntan tills det var dag för platsliggningen. Den gick bra förutom att jag var tvungen att dubbelkommendera ner honom, sen låg han fint.
142967-101



142967-102


Ännu en nervös väntan till prisutdelning....... Det blev 181,5p, ett 1:a pris & en andra placering! Så då var LP:t i hamn! En underbar känsla efter denna tråkiga våren med skada & låååång väntan på att komma igång med träningen. =) Känslan är obeskrivlig!!!
142967-103

Som avslutning vill jag bara säga till Karin TACK för en otrolig helg!! Denna helgen kommer vi sent att glömma!! Och vi kommer att göra om det, =) Karin & Diesel har oxå gjort enastående resultat denna helgen, helt fantastiskt! Detta får ni läsa om hos henne hos team Movie Star (finns oxå bland mina länkar)

Nu ska vi vila idag, det behövs...... Sen laddar vi om för att träna för 2:an =) Äntligen!!!