"alla hjälper alla"

142967-99
Igår drog "alla hjälper alla" träningen hos HM igång. Här är alla som går kurs välkomna för ett x-tra pass. 5 ekipagen inkl. Heinz var vi som träffades. Som sig bör så började vi med en platsliggning. Henke var ganska okoncentrerad och jag behövde gå tillbaka för att korrigera 2 ggr.

Efter att ha tittat på Linda/Delphi och deras ställande & Malin/Doggy & fria följet, (för att läsa om detta så kolla in
http://madofi.webblogg.se )så var det vår tur. Raka halter var det som jag hade planerat för. Heinz hjälpte mej att klicka för raka sättanden & det blev inte många i rond 1 =) Heinz gick ett par vändor med Henke & visade igen hur & var jag skulle korrigera. Rond 2 blev mycket bättre och här blev det betydligt fler "klick". Ett kort med otroligt effektivt träningspass!

Idag tränar vi lite i trädgården & imorgon så återvänder vi till Skurup & HM-hunddressyr........

Lördag, sol & träning

142967-94

Sol,sol & äntligen sol!! Vi har inte haft något vidar väder de senaste dagarna (man har ju blivit bortskämd med sol & värme uder en tid) Hela MADOFI flocken kom på tränings besök idag så vi har trädgårds tränat, en tränings form som inte ska förkastas =)
Vi har dirigerat varandera och försökt att ta på oss de "kritiska" ögonen.......  Halter, svängar, positioner & "huvud & axel-hållning" för att sammanfatta det hela. Tänk va svårt det ska va att sluta upp med hjälper & dubbel kommandon som man har programmerat in.
142967-95
Vi har oxå träna lite på enskilda moment. Apportering, ställande under gång var det som vi koncentrerade oss på idag jag och Henke. Och jag tycker att träningen har gett resultat för han kommer inte efter mej som en liten "smygande fis" längre =) Mycket tack vare den fantastiska belönings-pinnen så är han inte lika dragen emot mej längre utan vet att belöningen kommer bakom istället.
142967-96

Lite hund-snack hann vi självklatr med oxå & då var det en annan familje medlem som var sugen på att träna =) Det är ju roligt om fler i familjen delar intresse........ Dom tränar på sitt eget sätt Fille & Henke, men man hör ju vem´s hans mamma är.
142967-97

Självklart så var Fido tvugen att få sin beskärda del när han nu varit duktig och väntat i sin bur. Så det blev lite bus på gräsmattan....... Helt ok tyckte Henke så länge han ger f....n i min boll =)

142967-98
 Den leken som Malin bjöd in till blir lite "annorlunda" när det är ett flatte-fnattigt jumbo-jet med............

I                                                                        




Dubbel-kommando & hemläxa

142967-93

Så var det dags för "Heinz-kursen" igen....... Underbara onsdagar =) Är riktigt nöjd med träningen idag, inte bara för att han gick bra utan oxå för att jag fick reda på att jag gör "omedvetna dubbel-kommandon" i halterna. Hur ska man få reda på det om ingen talar om det för en?

Platsliggningen gick bra & inget snusande utan han låg lugnt även om hunden bredvid gick upp. Sedan tränade vi fritt följ, svängarna fungerade bättre men Heinz med sin granskande ögon upplyste mej om att jag i varje halt vrider min axel och det rättar sig Henke (så klart) efter när han sätter sig. Så när jag stannade med axlarna stilla så satte han sig snett........ Det blev HEM LÄXA på det.

Vi gjorde även ställande och läggande under gång och det finns även en del att "fila" på där......... Så det är bara att sätta igång och göra ett tränings schema för den närmaste veckan med start imorgon!

Bland buskar & snår

142967-90                                                   142967-91

                                        
Idag har vi varit i skogen och spårat igen tillsammans med Malin & Oscar. Till min barns lycka så jobbade Jesper sen så Malins barn följde med för att leka (Jimmy fick vara lek-pappa) Oscar fick ett spår på c:a 150m & 2 vinklar, Henke c:a 350m ,3 vinklar, och ett bloduppehåll. Att lägga spår är inte alltid det lättaste........ och även detta behöver vi nog träna på =) som tur var så lyckades vi att hålla spåren isär ;-) Inte så lätt när man inte känner till terrängen!

Oscar var duktig men hade lite bråttom speciellt i början, men lugnade ner sig och klarade vinklarna gallant!

Henke skötte sig också men var inte riktigt lika noggran som i söndags. Klarade både vinklar och uppehåll och hittade skanken så det är godkänt.

142967-92

Imorgon är det dags för lydnad igen.......

Underbara Henke

142967-88

Ja då var det söndag igen och då står det ju spår i vår kalender. Som vanligt så fattade gossen redan när väskan packades vad som var på gång =) När det väl var dags för påsläpp så var han idag riktigt på hugget men ändå lugn. Och som han spårade...... jag var målös i andra änden av linan. Super koncentrerad hela spåret igenom som även hade flera svårigheter, 3 vinklar, bloduppehåll och återgång (för första gången) och ganska "brötig" terräng & detta löste han hur bra som helst. Värmen gjorde oxå att det var mer krävande. Kan man annat än att vara stolt.......? Underbara Henke!!

I eftermiddags så åkte vi till Malin, Doggy & Fido. Vi gick en runda på mossen med dom "stora killarna". Doggy han sprang som en tok-terrier =) men Henke gick kopplade under mesta delen vilket han tyckte var lagom kul. En bit fick han iaf bralla av sig och springa. Jag är fortfarande väldigt orolig & "hönsig" när det gäller hans ben och vågar inte låta honom springa för mycket. Väl tillbaka så fick Fido träffa Henke. Han är pytte liten jämnfört men mitt jumbo-jet ;-) men en nyfiken liten krabat..... Efter en liten stund så tyckte han att Henke var jätte spännande, förtjusningen var inte direkt ömsesidig utan Henke undrade hur man skulle leka med en sån liten "puppie".

142967-89

Lite när-kontakt fick dom ändå, när Henke böjde sig ner och Fido sträckte på sig =)





Tävlingskursen

142967-86 142967-85

Igår var vi och tränade hos Heinz och nu tävlingskursen som dragit igång på allvar. Platsliggning, "torr-gående" och vänster svängar stod på det praktiska programmet. Tänk att det kan va så svårt att gå rätt & svänga vänster =)  När jag väl går rätt så sköter sig Henke alldeles utmärkt och det är en sådan skön känsla! Den teoretiska delen handlade om koncentration/focus & nervositet, här har jag oxå en del att träna på........ Det är jättekul att gå en kurs för någon som kan sätta ord & förklara sådant som man själv funderat på.

142967-87
En annan glad nyhet är att Henkes fot blir bättre & bättre. Nu är han utan bandage större delen av tiden som vi är hemma, men han får ha tratt & bandage när han lämnas ensam. Även när vi tränar så behövs det stöd och skydd, men vad gör det när man hela tiden ser att det blir bättre + att han störs inte märkvärt av det. Så dojan får hänga med ett tag till.......


Duktig kille......


142967-83

har han varit min gosse idag!  ;-) han tycker att detta med spåret är så roligt och han har stora förväntningar det märks redan när man packar väskan på morgonen. Väl framme i Fulltofta går det inte att ligga i bilen utan han sitter givakt rakt i ryggen och bara väntar. Och idag fick han faktiskt gå två spår, det första hans eget ett lite kortare med en vinkel som gick för lätt så där så att han inte var koncentrerad ordentligt. Då tyckte Ann att han kunde gå i Elliot´s spår när han var färdig. Detta var mycket längre, fler vinklar och bloduppehåll och det gick strålande!! Tänk att få leta efter den goa skanken två gånger på samma dag - Vilken lycka =)

Så idag var han riktigt trött när vi kom hem
image84
Då är det skönt att ta en tupplur;-)

Måste oxå berätta vad min arbetsglada gosse gjorde igår...... Som vanligt så firade vi påsk hos mina föräldrar och det är tradition att man får leta efter sina påskägg i trädgården.
Så min syrra hade gömt ägg till Fille, Ida & lilleman Jens (min brorsa) väl, nästan för väl så efter en bra stund så tröttnade barnen på att leta. Så Ida ville ha hjälp så jag föreslog att hon skulle be Henke. Dröm om min förvåning när hunden på sök kommandot plöjer iväg och på under 1min hittar ungens påskägg. Tur att han släppte på loss kommando innan han hann sätta i sig allt godiset. Ja sedan tog det inte lång stund innan han hittade FIlles ägg me´. Han fick hittelön av barnen som snällt bjöd honom på innehållet i ägget så han vek inte från deras sida igår kväll ;-)

Äntligen apportering


142967-81

Idag har vi för första gången på riktigt länge tränat lite apportering :-) Malin, Oscar, jag & Henke tog en tur ut till Häckeberga. Det va så kul! Henke blir ju så lycklig när han får komma ut i skogen, för det har han inte varit bortskämd med den sista tiden. Markeringar, linjetag, stadga & passivitets träning blev det. Å det där med stadgan får vi nog ta ett par steg tillbaka i träningen, Henke hade väldigt bråttom & det blev ett par "tjuvningar" Men det är ju inte så konstig...... har man inte tränat på 4 månader så kan man säga att motiviationen att apportera är på topp.
Precis som att jag behäver torr-gå i lydnaden, behöver jag träna mig på att kasta merkeringar, -Eller vad säger du Malin? ;-) Det blir för dyrt annars att köpa ny dummies för alla man kastar bort.

Oscar gjorde ett par bra merkeringar där han fick springa över ån och klarade det alldeles galant, med avlämning innan han skakade på sig. Herrarna tillsammans skötte sig oxå utmärkt, vilket är himla roligt att se.

142967-79 142967-80
Här har vi tränat...........                                        Oscar i vattnet

142967-82

Malin hon kan kasta hon ;-)

Annars i veckan som gått så har lydnads kursen hos Heinz äntligen dragit igång, så där kommer vi att befinna oss dom närmaste onsdagarna. På söndag ska vi spåra......
-GLAD PÅSK-
önskar vi er alla

Grill-tajm!

142967-76

Äntligen har vi kunnat grilla för första gången i år! (Jag råkade sparka sönder den gamla rostiga) Jimmy var och inhandlade en ny igår och då måste man ju inviga den....... Som synes så var det fler i familjen som var intresserade av den nya grillen ;-)
142967-77

Ida har oxå grillat och hon bjöd på "fransk hot-dog" -Pinnar inlindade i papper och fyllda med maskros blad. Mmmm........
142967-78

Vilken lycka!!!

image74
LP1 FLATTERHAFT MOVIE STAR
Idag har jag och Henke varit på viltspårs kursen summering kommer lite senare för först vill vi säga -
GRATTIS!! till Karin & hennes underbara Flatterhaft Movie Star som idag tog hem sitt tredje 1:a pris och titeln LP1
Hon är så väl värd detta efter all träning..... Önskar att jag hade varit där för att se hennes glädje skutt ;-)
Skam den som ger sig........ (bilden har jag "lånat" på Karins hemsida)

Vi har som sagt varit i Fulltofta & spårat med kursen, och jag kan utan tvekan säga att min hund uppskattar denna träningen & har fattat vad det handlar om :-) För när jag tog ut honom ur bilen idag så struntade han fullständigt i dom andra inklusive löptiken utan satte näsan i backen redo att börja. Efter en stunsd passivitets träning och fika så var det dags att gå spåret som idag vart betydligt längre än förra gången(fråga inte hur lång, jag har grymt dålig uppskattnings förmåga)
Idag var han koncentrerad från det att jag satte på honom selen(som förresten fungerade alldeles utmärkt) och visade på spåret. Lungt och sakta spårade han hela vägen över en liten sten mur och allt. Idag var det heller inga tveksamheter ang om skanken var hans eller inte utan han tog den stålt och bar den högt hela vägen till bilen. Tvyärr hade jag ingen kamera med mig utan idag fick det bli en gammal bild. -Min lilla puss-gurka!!

image75