Bra & dåliga nyheter

142967-32
Idag har vi fått både bra & dåliga nyheter....... Vi börjar med dom bra.

Provsvaren på "knutorna" har kommit och dom var ofarliga!! -Vilken lättnad, för visst har man tänkt på det värsta möjlig. 

Den dåliga nyheten är att stygnen på tassen har spruckit :-( så nu blir det antibiotika och längre läknings tid. Men vad gör det egentligen när man vet att knutorna inte var elaka?! Träna det kan vi göra senare.

Fortsättning följer på fredag, då vi ska tillbaka till vetrinären för en koll innan helgen, för säkerhets skull så dom slipper fler av mina väckningar ;-)

På bättringsvägen......

142967-31
Igår var vi på återbesök hos vetrinären och allt så bra ut, inga fler spruckna stygn! :-) Skönt!!  Med fortsatt vila och koppelrastning hoppas vi att det fortsätter så. Jag har förresten blivit en fena på att lägga bandage vill jag lova.

Henke är i alla fall piggare och gladare, det värmer mitt hjärta.... Idag bokstavligen slängde han sig över frukosten och det är ett gott tecken (eller har det med att göra med den halverade matransonen) ;-)

En vecka till ska vi stå ut, för då är det är dax att ta bort stygnen.

Henke "sjuklingen"

142967-30
Så här är läget hos oss förtillfället:
Henke fick två "knölar"  en på tassen & en på sidan borttagna i torsdags, det hjälpte inte med antibiotika behandlingen så vår vetrinär tyckte att man skulle ta bort dom. Man kan ju inte annat än att tycka synd om honom. Förutom alla tillbehör som tratt, bandage, täcke, stövel & tabletter så är nog ändå det värsta att han är ordinerad vila och korta koppel promenader. För en flat?! Tur att det har varit låg aktivitet på tränings-fronten!

Som pricken över i:et så vaknade han idag med en svullen tass och blött bandage = väcknings samtal till vår vet. som fick ta en titt & tog bort tamponaden över såret. Så nu håller vi tummarna att stygnen håller ett tag till.

Mina planer för kommande träning får ligga på is & det blir ingen utställning i Malmö som vi hade planerat. (jag som hade fixat handler & allt)       ;-)

Nu hoppas vi bara att han läker bra och att han inte "tappar" allt för mycket under denna tiden framöver. 


Pulka-åkning!!

142967-29
Ja, nu har det äntligen kommit lite snö i Genarp & då gäller det att passa på med pulka-åkning.......
man vet ju aldrig hur länge det stannar?
Här är Fille & Henke tillsammans efter en "pulka-vurpa"



Blöt träning i Lomma

142967-28
Idag fick vi följa med Margareta som har kennel Anthriscus och hennes valpköpare på en träning i Lomma. Regnet det fullkommligt vräkte ner & tempen låg på 3 grader, men vad gör det när man är laddad för träning?
Men träningen gick inte riktigt som jag hade tänkt mej & jag fick se en sida hos Henke som jag inte riktigt sett innan......
Henke som normalt är lugn som en ko var idag spänd som en fiol-sträng & hade väldigt svårt att vara tyst. Visst är det alltid lite så där när man tränar i ny grupp men  jag tycker att han annars brukar släppa det ganska snabbt och istället fokusera sig på sin uppgift, men INTE idag!!
Här stod jag i skogen med en kille som hade noll i kontakt, inte kunde slappna av, var "pipig"  och det värsta av allt - han hade mage att ställa sig och "pinka" i söket!!  Gissa vilken färg min blick fick då? Det är ju det värsta som en hund i arbete kan göra, på snudd förenat med döds synd & det gör min hund?!  :-(
Som tur var så var det en jätte trevlig grupp att träna med & det gör vi gärna om.....
Men för vår del så är det bara att rulla upp armarna & ta nya tag med träningen igen efter vintervilan. (här ska tränas stadga & passivitet det vill jag lova)

Och om inte det räckte med träningen så upptäckte jag när jag tog fram min kamera att jag glömt sätta tillbaka det nyladdade batteriet, så idag fick det bli en "arkiv bild" på min gosse, som trots allt alltid kommer att vara min älskade mr. Perfect

Bocka.....

Bocka.....
Vad gör man när det är mörkt, blåsigt & regnet öser ner? Då får man ju hitta på något annat än att vara ute & träna.
Vi har sysselsatt på kvällarna med träna smått & gott i köket med hjälp av klickern & köttbullar. Här är det senaste "hund-tricket" -Bocka! Det ska duktiga gossar kunna :-)
Fortsättning på vår trick-träning kommer...... 


Nu ska vi skärpa oss.....

142967-26
Tänk va många "hurt-bullar" vi har runt omkring oss, Oscar-Malin "powerwalkar", Doggy-Malin rastar både hund och sambo i skogen (& vatten cyklar :-)  )  Idag pratade jag med Carola Henkes "gamla" mamma och hon hade tillsammans med Anneli -uppfödaren, tränat på Flathult i snö oväder. Inte undra på att man känner sig lite lat.... 
Så i regn,blåst och mörker gav vi oss ut ikväll och testade powerwalk a´la Malin. I en rasande fart (tycker jag iallafall) kantade vi en rejäl runda i Genarp. Härligt!
Väl hemma igen ligger vi i soffan framför brasan, minst lika härligt.....
Nu får vi skärpa oss om vi ska vara i form till både utställningar & bad-säsongen (som Oscar-Malin så snällt påminde oss om)
Bilden är från sommaren -06 & det är jag och Carola när vi var på Flatterhafts årsträff på Flathult.

Trött tratt-Henke

Trött tratt-Henke
Idag har vi varit på besök hos vetrinären Erik i Dalby eftersom att Henke hade lyckats klia hål på en liten "böld" på sin högra sida och haft ett skrapsår som inte riktigt ville läka på benet. 
Ordinationen blev tratt, salva och täcke/t-shirt under 1 veckas tid.
Gissa vad min gulle-gosse tycker om detta?
Som tur vad kom "Doggy-Malin" och piggade upp oss båda, Henke fick ett stort grisöra (som han hellre visade upp för Malin än tuggade på) & jag fick "krya på dej" lunch från Mc Donalds. (jag är super förkyld) Jag fick oxå priset jag vann i "gissa valp tävlingen" - 2st jättefina pins! En Emma & en Henke pin. Jätte snygga....
Tack Malin du är en riktig ängel! 
 

Äntligen hemma!

142967-24
Här ser ni trion som blev över lyckliga när jag kom hem från My Dog i Göteborg! 

Det var härliga dagar trevligt sällskap, många "kända" ansikten, vackra hundar och lite nödvändig shopping :-) (anden blev snabbt Henkes favorit)
Tack Karin, det har varit super mysigt!
Eftersom att Henke inte var med så kan jag inte rapportera på den fronten...... mer än att jag tycker att han är min Mr. Perfect! 

Men det har varit roligt att vara på utställning och bara "se & lära", jag är ju inte den mest utställnings-vana människan direkt :-)
En rolig helg med många skratt.
 Vi ska förbereda oss med cykling för att ställa på Malmö Int i mars (kanske har jag redan en "proffs-handler", vi får väl se..... )


Dag för nya mål.......

142967-23
Så här i början på det nya året så är det ju dags att sätta upp nya mål för 2007, så jag och Henke har "kliat" oss i huvudet :-)  och kommit fram till följande:

 LYDNAD:
Målet är att under våren/ sommaren 2007 ha tagit ett första pris i LK 2 och börjat träna ev tävla i LK 3 under hösten.

APPORTERINGEN:
Under våren ska vi gå en fortsättnings kurs i apportering och målet är att starta på ett WT och förhoppningsvis på ett officiellt prov. (om vi får plats)

VILTSPÅR:
Att börja "nosa" på viltspår, hitta en kurs som passar oss och klara av godkänt i anlags-klass under 2007.

UTSTÄLLNING:
Det är inte här mitt stora intressse ligger, men vi ska cykla under våren för att bygga muskler och på så sätt förbereda inför ev kommande utställningar.

Med dessa målen i sikte drar snart träningen igång, efter en välförtjänt vinter vila. Det viktigaste av allt är att vi ska ha ett riktigt roligt tränings/tävlings år 2007
Fortsättning följer.....